DS satser stort i sør – salgstallene har eksplodert

 

Kristiansand er nok mest kjent for Kardemomme by og Kaptein Sabeltann, men de siste seks månedene har det dukket opp en helt annen skute i det sørlandske farvannet.
– Planen var å snu skuta. Det har gått over all forventning, sier Michael Kristensen (37) om de første månedene som leder på Kristiansand-kontoret.

Syv ansatte, som allerede jobbet i et annet forsikringsagentur, var klare for nye utfordringer.
– Det var en gjeng med stort potensiale. Selv om det ikke er smertefritt for en ny leder å sette føringer for hvordan ting skal foregå, har de vært flinke til å omstille seg.

Ikke vanskelig å be

Selv har Michael lang erfaring i DS. Han har vært inn og ut siden oppstarten av Tromsø-kontoret i 2013. I årene som har gått, har han hatt noen «sidesprang», som han selv kaller det.
– Da ledelsen i DS ringte meg for å høre om jeg ville flytte til Kristiansand, var jeg i oppstarten av min egen bedrift, rettet mot turistmarkedet i Tromsø.
Men da forespørselen kom, var han ikke vanskelig å be.
– Jeg har vært med på å åpne kontor før, og kjente med én gang at dette trigget meg. Turistmarkedet kunne vente. Dagen etter ga jeg beskjed om at vi kjører på.

Michael forteller at han aldri hadde vært i Kristiansand før, men at det fristet med sommervær på Sørlandet og mindre snø på vinteren.

 

 

 

Over all forventning

– Først var målet å bare snu skuta og bevise at dette var drivekraftig videre. Jeg hadde selvsagt god tro på det, og hadde ikke gjort dette hvis ikke. Men det er aldri noe selvfølge at det skal gå bra.
I august, da kontoret bare rommet syv forsikringsrådgivere, solgte de forsikring for 2,3 millioner kroner, beskriver kontorlederen.
Seks måneder etter, i januar, har antallet selgere økt til 17, og salgstallene er på 7,6 millioner kroner.
– Pilene peker riktig vei, og salgstallene stiger fra måned til måned. Vi har flere rådgivere under opplæring, og fra mars vil det nærme seg 30 ansatte. Det er ikke noe tvil om at denne snuoperasjonen har vært vellykket.

Åpen for ansettelser

Snittalderen på Kristiansand-kontoret er i midten av 20-årene, anslår Michael. Han legger til at det er flest menn i salgsyrket – også i DS.
– Vi har noen kvinner her, men vi oppfordrer flere kvinner til å søke. Det tror jeg er bra for arbeidsmiljøet, og ikke minst en fantastisk mulighet for rett kandidat.
Michael påpeker at det er mange suksesshistorier om kvinner som hevder seg helt i toppen i DS.
– Det er ingen grunn til at kvinner ikke kan hamle opp med gutta. Menn kan selvsagt også søke, for vi gjør nyansettelser kontinuerlig.

Det kreves ikke en viss utdannelse eller yrkesbakgrunn for å kunne få jobb som forsikringsrådgiver i DS. Michael forteller at noen har master i finans, andre er akkurat ferdig på videregående skole.
Ifølge kontorlederen er det personlig egnethet som avgjør.

De viktigste egenskapene

– Du må ha motivasjon, og være fast bestemt på at dette er noe du skal mestre. Er du dedikert, kan jobbe strukturert, samtidig som du motiveres av resultater, å bli best og/eller å tjene mye penger, har du gode sjanser.
De beste selgerne innehar disse egenskapene, samtidig som de jobber ut fra de rutinene DS har utarbeidet for hvordan kundebehandlingen skal foregå, understreker han.
– Suksessen ligger nok mye i at det finnes slike føringer. Men det er ikke så enkelt at man bare kan følge oppskriften og så vil man selge godt. De erfarne selgerne har mye kunnskap om timing, stemmebruk og kommunikasjon med kunden.
Avslagene vil komme, og det å stå stødig i motgang, kan ifølge Michael være utfordrende i starten. Da handler det om tålmodighet, pågangsvilje og evne til å stå i motgangen.
– Det kan være stressende å gå flere dager uten salg. Heldigvis vil man, med erfaring, takle denne motgangen og lære av den.

Gode utviklingsmuligheter

For de som er interessert i en salgskarriere på Sørlandet, er dette en mulighet av de sjeldne, mener han.
– Man skal lete lenge etter å finne en så godt betalt jobb med et så godt arbeidsmiljø. Avdelingen er i en kraftig vekstfase, mange som jobber her har ingen tidligere bakgrunn fra salgsyrket. Det er et spennende prosjekt med gode utviklingsmuligheter.
Selv har han ikke savnet Tromsø en eneste dag, og planlegger å fortsatt være med på å drive Kristiansand-kontoret mot stadig nye høyder.

– Her har jeg det som plommen i egget. Jeg lengter absolutt ikke tilbake til snøkaos og mørketid, ler han.