13 år i DS: Derfor brenner Silje for næring

Med lang fartstid i DS vet Silje Barø hva som skal til for å bygge en karriere i forsikring. Etter 13 år i bransjen er hun ikke i tvil: Næring er stedet for deg som vil skape langsiktig suksess. Nå deler hun sine beste råd.
– En selger på næring må ha litt andre egenskaper enn en på privat.
Ulikhetene på privat og næring er mange, skal vi tro Silje Barø (37). Og er det en vi skal tro på, er det henne.
For det er få som slår Siljes fartstid i DS. Etter flere år som forsikringsrådgiver på privat, ble hun fagleder. Nå har hun vært avdelingsleder for næring i Trondheim i tre år.- Overgangen til leder på næring var ikke så stor. Forskjellen er at jeg nå har færre ansatte å forholde meg til. Uansett er det bare trivelige folk her, både på privat og næring.
Hun er en av tretten som jobber på næring i DS. Sammen med fire andre har hun base i Trondheim.
Å jobbe med bedriftsforsikringer passer henne bedre, beskriver hun.
– Her er det ikke raske salg, som på privat, men god rådgivning, og behovsanalysen står i fokus. Vi følger opp kundene hele veien, både før og etter, og blir belønnet med en god og voksende portefølje.
Silje forklarer at det er mer kompliserte forsikringer og pakker for bedrifter, og at dette gjør at både kunden og rådgiverne må sette seg inn bredden i forsikringsfaget.

Aldri kjedelig
– Jeg var litt lei av privatsalg etter ti år. Det er lenge å jobbe sånn, og det var ikke så mye nytt å lære. Da jeg gikk over til næring, fikk jeg en ny driv!
Å jobbe med næring har gitt henne mange aha-opplevelser. Utfordringen er å hele tiden holde hodet skarpt, for å hele tiden kunne gi kundene de beste løsningene og rådgivningen.
Silje rekker aldri å kjede seg i denne jobben. Hverdagen er langt fra monoton, forteller hun.
– På næring er det mye variasjon; ulike bransjer, bedrifter og løsninger. Du kan jobbe mot alt fra engros, håndverkere, borettslag og sameier. Ingen dag er lik, ingen kunder er like. Alle trenger tilpassede løsninger for å dekke behovet på korrekt vis.

Mange mangler forsikringer
Gjennom sine tre år på næring har hun oppdaget at mange bedriftseiere ikke setter seg inn i forsikringene; mange bedrifter har feil forsikringer, eller er ikke tilstrekkelig forsikret. De har kanskje ikke hatt en fast rådgiver, eller fått like god og tilpasset rådgivning der de er i dag, er Siljes erfaring.
– Mange tenker at forsikringene rekker til, uten å tenke mer over det. Men når vi ser på forsikringene de har, kan de mangle forsikring både for yrkesskader og på utstyr.
Som forsikringsrådgiver på næring må man gå opp en sti for kunden, og denne stien kan ofte innebære at kunden må betale mer enn de gjorde før, utdyper hun.
– Vår jobb blir å få kundene til å forstå løsningene, forstå nytteverdien av å ha riktige forsikringer. En boligforsikring er en boligforsikring, men på næring er det flere nyanser innen dekninger og behov.

Empati og kunnskapsdeling
Vi spør Silje hvilke egenskaper hun har, som gjør at hun lykkes i rollen som leder.
– Jeg ønsker å se andre lykkes, og er like opptatt av andre som jeg er av meg selv. Særlig empati og kunnskapsdeling er viktig for meg, sier hun, og legger til med et glimt i øyet: – Ingen er mer lidenskapelig opptatt av vilkår og dekning som meg, og det kommer både kundene og de ansatte til gode.

Disse lykkes på næring
Rådgiverne hun er leder for, de bør også besitte et knippe egenskaper for å lykkes. Det første Silje nevner, er tålmodighet.
– Tålmodighet er din beste venn. Et salg på næring tar lengre tid. Du må bygge relasjoner, være til stede gjennom reisen og følge opp kunden lenge etter at avtalen er signert. Derfor må du være tålmodig og tilstede for kundene.
De som er organiserte av natur, kan ha en fordel, legger Silje til – for det er mye som må fikses før og etter et salg. Å være motivert for å lære og å være engasjert, er også elementært. For utlært blir man aldri i denne jobben, påpeker hun.
– Jeg ser at de som lykkes på næring, er gode rådgivere som brenner for å finne de beste løsningene, de som klarer å hjelpe kundene, møte deres og behov og skape trygghet.

Høyere snittalder på næring
Den rå, nesten ustoppelige salgshungeren som mange unge forsikringsrådgivere i DS starter karrieren med, er ikke like avgjørende her på næringsavdelingen, mener Silje.
Her handler det mer om livserfaring – om å møte kundene med tyngde, klokskap og forståelse. Kanskje er det nettopp derfor snittalderen her er litt høyere, funderer hun.
– Noen egenskaper modnes med tiden, sier Silje. – Evnen til å se helheten, lese mennesker, bygge tillit over tid, dette er kvaliteter som ofte først setter seg skikkelig med årene. For mange først etter de har fått barn, ler hun.

BM – That’s the future!
Men hva er det egentlig som har gjort at Silje har valgt å bli i DS i så mange år?
– Her er det stor takhøyde, med en større variasjon av mennesketyper i mange andre bedrifter. Dette mener jeg er veldig positivt for et godt arbeidsmiljø. Å jobbe i DS er fantastisk!
Videre beskriver Silje at hun setter pris på fleksibiliteten som jobben gir; man kan prestere og lykkes her i ulike livsfaser. Det er et godt sted å bygge en langsiktig karriere.
Hun vil også dra frem næring som en viktig del av DS – selv om den er prosentuelt liten, akkurat nå. Det vil de gode rådgiverne på næringsavdelingen gjøre noe med, legger hun til.
– Jeg tror fremtiden ligger i næring, spesielt for dem som vi bli her over mange år. Det gir rom for utvikling, å skape en karriere og å få god lønn for strevet i form av en god portefølje.

BM – that’s the future!