Vilde Andreassen (26) visste lite om at det satt en gjeng i Din Salgskonsulent og analyserte LinkedIn- profilen hennes. Så kom det en uventet telefon.
— En stor del av jobben min går ut på å headhunte mulige kandidater. Telefonen fra Din Salgskonsulent kom derfor overraskende på. Det var uvant å være den som ble kontaktet. Samtidig var det gøy å befinne seg på den andre siden av bordet, for en gangs skyld.
Dette forteller hun om situasjonen hun havnet i sånn helt plutselig. Hun var absolutt ikke forberedt da hun ble oppringt av daglig leder i Din Salgskonsulent. Og selv om hun tvilte, gjorde ikke ledelsen det – Vilde var sterkt ønsket med på laget og da i en nyopprettet HR- stilling.
— Det er selvfølgelig gøy å bli headhuntet, da det i seg selv er en bekreftelse på at man gjør en god jobb. I tillegg er det en anerkjennelse å føle seg såpass ønsket hos en ny arbeidsgiver, forteller den unge HR- sjefen.
Drømmejobben
Da DS kontaktet henne, påpekte hun raskt at hun trivdes svært godt i både jobben og bransjen hun befant seg i, men at hun kunne være åpen for en uforpliktende prat. Avgjørelsen om å skifte jobb var ikke enkel, men hun vet at erfaringen hennes gjør henne tryggere når hun nå går over til DS.
— Det kan være vanskelig å sette seg selv først, slik jeg har gjort nå, og tørre å stå i det, innrømmer Vilde.
Med en utdannelse innen internasjonal markedsføring fra BI, var det i utgangspunktet en annen karriereretning hun så for seg da hun studerte. Da Vilde tok fatt på HR-yrket fant hun fort ut at dette var noe hun trivdes med, og ville satse på videre. Det siste året har hun jobbet som HR- sjef hos Citero, med hovedansvar for markedsføring, HR og rekruttering. Men for noen år siden var det langt fra klart for henne at det var HR- sjef hun skulle ende opp som.
— Det var først da jeg leste en stillingsannonse som HR- og rekrutteringsansvarlig at jeg innså at dette var midt i blinken for meg! Det å kunne jobbe tett på mennesker, samt ha en variert arbeidshverdag er en fin kombinasjon. Ingen dager er like, noe jeg trives veldig godt med.
For det er menneskene som er motivasjonen og drivkraften for Vilde.
— Jeg elsker å møte nye folk, bygge relasjoner og skape tillitt. Samtidig ønsker jeg å bidra til et godt fellesskap på arbeidsplassen. De sosiale arrangementene og aktivitetene skal tas til nye høyder, her er det bare å glede seg!
Vil være med å forme stillingen
Selv om rollen som HR-sjef oftest er morsom og givende, kan det av og til være utfordrende å jobbe såpass tett på mennesker. I tillegg til å være en menneskekjenner, er Vilde en jente med sterke meninger og bein i nesa. Dette er egenskaper hun mener vil komme godt med i jobben hos Din Salgskonsulent.
— Konflikthåndtering, sykefravær og personalsaker er også en del av jobben, og dette er noe jeg føler meg komfortabel med å stå i. Med en god «gammeldags» arbeidsmoral, stiller jeg høye krav til både meg selv og andre. Jeg forventer å være en del av et engasjert og fremoverlent arbeidsmiljø, og ser frem til å bidra til utvikling.
Vilde opplever ofte at mennesker stoler på henne, at de synes det er naturlig å komme til henne om de trenger noen å snakke med. Hun har høye forventninger til seg selv, men også til de hun er leder for.
— Jeg forventer selvfølgelig at medarbeiderne er engasjerte og har høy arbeidsmoral. Sammen skal vi lage et godt arbeidsmiljø med mye latter og humor.
I og med at DS ikke har hatt en HR- sjef før, tror og håper hun at hun får være med å forme stillingen og hva den skal innebære.
— I Citero bidro jeg til utvikling av bedriften, og det motiverer meg at jeg har mulighet til å lære nye ting og motivere andre. Det er viktig for meg at jobben jeg gjør gir resultater.
Framtidsvisjoner for DS
Da Vilde startet å jobbe i salgsbransjen, hadde hun aldri hørt om Din Salgskonsulent. Etter kort tid innså hun at det var en bedrift som jaktet de samme kandidatene hun også var ute etter. Hun måtte derfor søke opp bedriften for å finne ut hvem hun konkurrerte mot.
— Din Salgskonsulent er et stabilt og voksende salgsfirma, men jeg har et inntrykk av at firmaet ikke er synlig nok for folk som ikke jobber i salgsbransjen. Økt fokus på employer branding og tilstedeværelse på sosiale plattformer vil være viktig for å kunne nå ut til og rekruttere de riktige kandidatene. Dette er noe jeg har planer om å gjøre noe med, og utdanningen min innen markedsføring vil komme godt med.
Arbeidsoppgavene hun skal ta fatt på er mange, men mye tid går med til rekruttering; først må det gjøres research, slik at hun kan finne riktige mennesker til jobben.
— For å kunne være aktuelle for å jobbe hos oss, må de ha erfaring fra salg, men det trenger ikke å være salg av forsikring. Det er også viktig at man er sosialt engasjert, og at man passer inn i miljøet. Og så vil jeg forsøke å få inn flere jenter her, da, sier Vilde.
Nå som Vilde har blitt kjent med ledelsen og firmaet, er det ingen tvil om at hun gleder seg til å starte. Som en bonus for Din Salgskonsulent vil det være positivt med et tilskudd av en nordlending på kontoret, legger hun til med et smil.