Christina er «ekspert i livsalg»: – Slik får du kunden til å stole på deg

Christina Larsen (35) elsker utfordringer – og hun elsker livsforsikring. Nå er hun tilbake etter mammaperm, og klar for å vise hvorfor hun er en av DS’ aller sterkeste kort på livsalg.
– Livsalg har alltid vært min spesialitet, sier Christina Larsen (35), som i snart seks år utmerket seg i DS.
Første året kom hun på andreplass i livsalg, forteller hun, og etter dette har det vært mange suksesser å feire.
Å flytte fra Bergen til Nord-Norge har vært bare velstand, og nå har hun nettopp kommet tilbake fra mammaperm. Vi snakker med Christina en av de første dagene på jobb. Å se igjen kollegaene er alltid hyggelig, sier hun innledningsvis.
– Arbeidsmiljøet her er nok det beste med jobben! Vi heier på hverandre, og pusher hverandre til å prestere hver dag.
At selgeryrket er mannsdominert, er noe hun anser som positivt. Menn er mye lettere å forholde seg til, synes hun.

Min tid er mine penger
– Jeg er så glad i utfordringer!
Før DS jobbet Christina som kunderådgiver i en bank. Hun forteller at hun vant mange av de interne konkurransene der, men det ble kjedelig i lengden.
Christina ville belønnes for innsatsen – og derfor havnet hun hos DS.
– Jeg vet hva jeg er god for. Det kreves en viss mentalitet for å jobbe på denne måten.
For selv om Christina jobber sammen med sin beste venninne, påvirker ikke det fokuset hennes. De er på jobb, og pusher seg selv hver time, hver dag.
– Vi har fokus når vi er på jobb, og ting som skjer på privaten, tar vi når vi er ferdig for dagen. For vi begge vet at tiden vår er verdifull her vi sitter. Tiden min på jobb er mine penger – bokstavelig talt.

Mer ansvar for opplæring
Nå har Christina nylig fått mer ansvar, og har en stor rolle i å formidle selgerkunsten innen livsforsikring. Hensikten er å få dem til å forstå hvordan de kan finne den enkelte kundens behov, forklarer hun.
– Som rådgivere må vi kunne sette oss inn i kundenes situasjon, og få dem til å forstå at forsikringer er viktig for å klare seg i fremover i tider som kan være mer usikre. Kanskje er det et familiemedlem som dør eller blir alvorlig syk. Hva skal kunden gjøre da? Det er viktig å snakke med kunden om scenarioer som kan skje i fremtiden. Vi forsikrer kundens viktigste verdier i livet, men hva eller hvem som betyr mest for dem?
At noen rådgivere ikke lykkes like godt med livsalg, kan skyldes flere ting, ifølge Christina; noen orker ikke, fordi det er lettere å selge andre forsikringer, mens andre mangler kunnskapen.
Og det er den hun vil øke over hele linja.
– De har grunnopplæring, jeg forteller dem hvordan de skal selge personforsikring. Den viktigste forsikringen er uføreforsikring, som mange unge ikke ser behovet for.

En annen hverdag som mamma
Mye handler om disiplin og arbeidsmoral, og det å ha tid til å komme inn i «bobla», skal vi tro Christina. Hun legger ikke skjul på at arbeidshverdagen har endret seg etter at hun ble mamma.
– Jeg vet hva jeg kan oppnå, så lenge jeg har tid og rom. Slike dager som i dag, når jeg skal på helsestasjonen, er ikke like gode som dagene der jeg kommer inn i den mentale bobla mi. Da jobber jeg best.

Christinas beste salgstips
– Du må få kundene til å stole på deg, ved å sette deg inn i deres behov, og tilby forsikringer ut fra dette.
Det er viktig for henne å ikke prakke på kunden forsikringer kunden ikke har behov for, eller sette opp forsikringspremien, for at hun selv skal tjene mer.
Som superselger av livsforsikringer vet hun at det er hun som sitter på kunnskapen. At det er hun som må skape scenarioene for kunden.
– Ved å være trygg på det vi gjør, vil også kundene blir tryggere. Vi har en plikt til å, dramatisk sagt, «redde liv», altså skåne dem mot den økonomiske belastningen de kan få mens de står i andre livskriser.