Rekordmåned for team Jan: Suksess gjennom samarbeid og konkurranse.
Team Jan markerte seg i mai med fantastiske resultater. Med en inkluderende kultur og en konkurranseånd i bunnen har de vist hvordan teamwork kan føre til imponerende salgstall.
– Det var rått! Jeg er veldig stolt av teamet mitt og dit vi har kommet oss. De er en god blanding av ulike mennesker, en veldig fin gjeng.
Teamleder Jan Erik Tran har sammen med de åtte andre på teamet hatt en rekordmåned; hele åtte av dem slo personlig rekord, og de hadde et svært høyt snittsalg.
I tillegg kan de også skryte på seg å huse månedens beste selger. Jan forteller at de har vært oppe i teten før, men at resultatene aldri har vært så gode som nå.
– Det var jo det som var mest stas, at så mange gjorde det så bra.
En original – og verdifull – erfaring
Jan har vært teamleder i ett år, og har jobbet i DS i over tre år. Selv om han ikke kan skilte med en lang liste med relevant erfaring før DS-suksessen, har han kanskje hatt den mest originale jobben.
– Jeg har jobbet som julenisse på City Syd, ikledd maske og drakt delte jeg ut godterier til små barn, ler Jan Erik, og legger til at han også jobbet i byggebransjen og i Retura (da som seg selv, og ikke ikledd maske).
Denne erfaringen har ikke vært bortkastet, mener han selv.
– Gjennom disse jobbene har jeg bygget et fundament, vist at jeg kan gjøre ulike ting. Og jeg har lært å jobbe hardt.
Den største motivasjonen
Egentlig hadde han ikke et mål om å bli teamleder, beskriver han. Men da muligheten bød seg, var han ikke tung å be. Motivasjonen hans er menneskene han får veilede og samarbeide med.
– Noen ganger kjennes det ikke ut som at det er en jobb. Det er en sosial plass, der jeg er omgitt av fine folk. Det er det som driver meg, og som holder meg her.
For øyeblikket er de ti på team Jan, men snart kommer det tre nye. Å inkludere og lære opp nye selgere er noe han mener teamet er gode på; alle er opptatt av hjelpe hverandre opp og frem.
– Til nye pleier jeg å si at jeg setter pris på at de spør. Vi skal dele med hverandre, gjøre hverandre god.
Som selger kan man fort bli for opptatt av seg selv og egne prestasjoner. Gjennom årene i DS har Jan erfart at de teamene som gjør det best, er de som samarbeider godt med hverandre og heier hverandre opp og frem.
– På teamet mitt er det en inkluderende gjeng, og akkurat dette er nok vår suksess-faktor nummer én; vi er støttende og hjelpsomme.
Som teamleder vil Jan beskrive seg selv som strukturert og hardtarbeidende.
– Det viktigste for meg er at folk trives, har det gøy og presterer godt. At vi har en sunn salgskultur og en god stemning.
Konkurranse for å vekke løvene
Hva gjorde egentlig team Jan i mai, som førte til alle disse rekordene?
I tillegg til å fokusere på samhold og salgskulturen hadde teamet også noen interne konkurranser, forteller Jan. Blant annet kjørte de en konkurranse mot team Kai, som ledes av Jans søskenbarn. Mot slutten av måneden hadde de slått team Kai med over en million kroner.
– Det var et forsøk på å vekke de løvene jeg visste jeg hadde, som lå og dorma og sov litt!
Jan påpeker at selgerne på teamet hans trigges av konkurranse, og da særlig de yngste selgerne. Alle jobber ikke like hardt hele tiden, men hører de ordet konkurranse, vekkes de fra dvalen, beskriver han.
Konkurranseinstinktet slår inn, og de kjører på og jobber hardt for å bli best.
Beste selger i mai
Den som solgte aller best i mai, var Sander Aamodt, som er en del av team Jan. Sander har ikke mye arbeidserfaring fra før, ifølge Jan.
Og det er heller ikke så viktig. For Sander har en vinnerskalle. Konkurranseinnstinkt, og vilje til å stå på hele veien.
– Han har gode muntlige egenskaper, og i starten spurte han om alt han lurte på. Sander er også gira på livet, og har hatt en enorm utvikling her i DS.
Jan trekker frem at Sander, som de andre på teamet, har et svært høyt ringesnitt. Med over 200 ringepoeng per dag har de virkelig lagt inn støtet.
Nøkkelen til suksess
Ifølge Jan er nøkkelen til suksess å være nysgjerrig, å ringe mye – og å være dedikert og hardtarbeidende.
– De som ringer lite i starten, har en tregere utvikling enn de som står på helt fra begynnelsen. En som følger malen, lykkes ofte.
Samtidig er det viktig å lære seg å stå i avslagene, utdyper han. Livet går videre. Ringer man nok, treffer man alltid en ja-kunde.