Hvordan blir du en god selger? Det beste svaret får du kanskje ved å spørre de beste. To salgsvinnere i Din Salgskonsulent i Tromsø deler av sine beste tips med oss.

Din Salgskonsulent er Norges største innen eksternt salg av forsikring, og vokser raskt. Din Salgskonsulent står for det meste av salget av Storebrand-forsikringer til privatkunder i Norge. I 2020 regner de med å selge forsikringer for over 300 millioner kroner. Din Salgskonsulent har nå til sammen 100 ansatte fordelt på fire avdelinger i Tromsø, Harstad, Trondheim og Oslo.

Blant de som jobber ved avdelingen i Tromsø, er Christina Larsen og Emmanuel Munyaruguru.

– Christina og Emmanuel har jobbet hos oss i ett til to år, og har vist en god faglig utvikling og stort pågangsmot. De har fornøyde forsikringskunder, og bidrar til salgsresultater som oppdragsgiveren vår er godt fornøyd med, sier Espen Bjerkan, som er avdelingsleder for Din Salgskonsulent i Tromsø.

Nå avslører de noe av sin «hemmelighet» for oss.

Vær deg selv

Christina og Emmanuel er åpne om at de har funnet hver sin personlige stil som fungerer godt for dem – det vises på salgstallene. Noen suksesskriterier går likevel igjen. Det første er å kunne by på seg selv, så kunden også vil åpne seg for deg.

– Å lykkes med salg handler mest om å få kunden til å stole på deg. Jeg prøver å inngi tillit og trygge kunden ved å være meg selv, sier Christina.

– Det er ikke alltid så lett å skape en god kjemi over telefonen. Den i andre enden ikke kan se deg, og kan ikke lese kroppsspråket ditt. Men jeg tror at den i andre enden kan føle hvilken kroppsholdning du har. Derfor vil jeg gestikulere når jeg snakker, akkurat som når jeg sitter ansikt til ansikt med noen. Det er en fin måte å vise utstråling på, mener Emmanuel.

Vær ærlig

Forsikringer er noe de fleste har, men som de færreste bruker mye tid på å sette seg inn i. Mange har heller ikke god oversikt over hva de betaler for forsikringene sine. De to i Din Salgskonsulent mener at det er viktig å opptre som en god rådgiver for kunden.

– Jeg prøver ikke å skape illusjoner om at noe er dekket, hvis det ikke er det. Det er også mange som tror at det er nok å ha med kredittkortet på hytta for å være reiseforsikret. Jeg kunne ikke noe særlig om forsikring før jeg begynte i Din Salgskonsulent, men har lært masse, og da kan jeg dele den kunnskapen med kunden, sier Emmanuel.

Vis interesse for kunden

Christina mener det er viktig å vise oppriktig interesse for det som er viktig for kunden, uten å bli masete eller selvopptatt.

– Det kunden skal forsikre, er gjerne de viktigste tingene i livet. Det kan være hjemmet, barna, kjæredyret eller familiens hytteparadis. Har du gått tur i området der kunden har hytte, og syntes det var fint der, så er det bare å si det. Du skal heller aldri være redd for å stille spørsmål til kunden, så du får avdekket behov. Hvis du hører at det er barn som leker i bakgrunnen, så er det naturlig å spørre om det. Kanskje har kunden vært innom tanken om barneforsikring?

– Det er viktig med gode holdninger til det å selge. Hver eneste samtale skal være en vinn-vinn-situasjon. Lytt godt til kundens behov, og tenk at du skal gjøre andres hverdag litt bedre etter å ha snakket med deg. Da føles det gjensidig, og det oppleves ikke som skummelt eller påtrengende, sier Emmanuel, som dessuten har følgende oppfordring å komme med:

– Prøv å behandle hver kunde som om det er den siste. En vanlig nybegynnerfeil er å henge seg opp i de kundene man får best kontakt med. Det kan bli veldig nedslående, hvis det ikke ender med et salg likevel. Prøv å nullstille deg. Kanskje er det den neste du snakker med som blir en virkelig god kunde.

Hold styr på samtalen

Selv om de to selgerne mener at en god samtale må ha rom for småprat, er de opptatt av struktur.

– Du må holde styr på samtalen og føre samtalen videre. Du må vite hva du skal igjennom. Da fremstår du også som trygg i rollen din. Jeg pleier også å være nøye med å ta notater med de opplysningene som kunden kommer med. Det er nyttig å ha til senere kontakt med kunden, eller til egen læring, sier Christina.

– Begynn gjerne med et manus, og så bearbeider du det etter hvert som du oppdager hva som får samtalen til å flyte eller til å stoppe opp, råder Emmanuel.

Behold roen

Noen ganger går likevel ikke salgsdagen helt som tenkt. Alle selgere vet at det kan føre til en ond sirkel. Christina har funnet sin måte å bevare roen på.

– Hvis du har en tøff dag på jobben, så gjelder det å samle oppmerksomheten om det du skal gjøre. Om tallene dine ikke er så gode den dagen, så ikke få panikk. Ingen stoler på noen som virker desperat. Senk skuldrene og tenk på det som du vet at du er god på. Det løser seg, sier Christina om sin måte å bevare roen på.

Et støttende lag

Både Christina og Emmanuel legger vekt på lagfølelsen i Din Salgskonsulent. De opplever å få mye støtte og anerkjennelse fra lederne og kollegene sine.

– Vi er et ungt miljø med mye energi. Den entusiasmen smitter på andre. Vi er flinke til å dele ideer og erfaringer med andre. I Din Salgskonsulent arbeider vi i team, noe som gjør at du kan lære av de beste. Lytt til andres erfaringer, oppfordrer Emmanuel.

– Vi heier frem hverandre i Din Salgskonsulent. En gang satt vi på overtid en fredagskveld for å heie inn en kollega, som manglet noen få salgsinntekter for å komme i mål. Vi kjøpte inn snacks og gav ham den moralske støtten han trengte for å nå målet sitt, forteller Christina.